Geloofsopvattingen (4)

Inzichten van de VKK

De Vrij-Kat holieke Kerk gelooft dat er een samenstel van innerlijk weten, mystieke ervaring en inzichten bestaat die alle godsdiensten met elkaar gemeen hebben en waarop geen enkele godsdienst aanspraak kan maken als zijn uitsluitend bezit. Zij beweegt zich binnen de sfeer van het Christendom en beschouwt zichzelf als een bij uitstek Christelijke Kerk, maar is ondanks van mening dat andere godsdiensten goddelijk geïnspireerd zijn en dat allen uit één gemeenschappelijke bron voortkomen. Hoewel elke godsdienst de nadruk zal kunnen leggen op verschillende aspecten van deze leer, kunnen enkele gezichtspunten zelfs tijdelijk geheel uit het oog worden verloren. Inzichten als hierboven beschreven berust op haar eigen intrinsieke waarde en vormt dat ware katholieke geloof, dat katholiek is omdat het de formulering is van universele beginselen in de natuur (uit: Beginselverklaring van de Vrij- Katholieke Kerk). De volgende samenvatting van de Leer is een nauwkeurige, officiële verklaring van hetgeen de bisschoppen van de Vrij- Katholieke Kerk vanaf haar begin eenstemmig hebben beleden als de universele beginselen inde natuur, die - hoewel niet uitputtend behandeld - de enige grondslag vormen voor een verstandelijk te verklaren heelal; de schepping of "emanatie" van een alomtegenwoordige Schepper, Die de bron en belichaming is van Liefde, Mededogen, Onveranderlijke Wetmatigheid en Eeuwig Leven. Deze bisschoppen zijn van mening dat onze Heer hun de leiding heeft toevertrouwd van deze "Nieuwe Hervorming" in Zijn Kerk. Zij geloven dat deze leringen ´eeuwige waarheden´ zijn en dat alle mensen ze eens zullen aanvaarden en dienovereenkomstig leven. Desondanks eisen zij van niemand dat zij deze waarheden aanvaarden als een voorwaarde voor het lidmaatschap van de Kerk of voor het ontvangen van de Sacramenten, zoals de H. Communie. Niettemin zullen kandidaten voor het priesterschap, die de voorgangers in de Kerk moeten worden, slechts worden gekozen uit diegene, die uit eigen intuïtie of inzicht reeds tot de aanvaarding zijn gekomen van deze leringen, als waarheden in algemene zin, die zij naar eer en geweten aan anderen kunnen onderwijzen, die zoekende zijn naar Waarheid.

Filosofische grondslag

De Vrij-Katholieke Kerk stelt geen speciale eisen aan het geloof van haar lidmaten. Zij vraagt slechts bereidheid samen in een geest van broederschap aan de eredienst te willen deelnemen volgens een gemeenschappelijke Liturgie. Dat houdt niet in dat zij geen filosofie zou bezitten die zij voor waarheid houdt. Zij heeft duidelijke opvattingen, die zij onderwijst; doch zij eist de aanvaarding van deze opvattingen niet als voorwaarde tot het ontvangen van de sacramenten. De Vrij-Katholieke Kerk is namelijk de mening toegedaan dat hetgeen waar is eens door alle mensen als waarheid zal worden ingezien en dat zij dan hun levens dienovereenkomstig zullen inrichten. Zij is ervan overtuigd dat "een waarheid voor de mens geen waarheid kan zijn, noch een openbaring een openbaring, totdat hij inziet dat deze voor hemzelf waar is". Kandidaten voor het priesterschap worden gekozen uit diegenen, die door eigen studie of door, uit innerlijke aanschouwing verworven tot inzicht zijn gekomen en in algemene zin de geestelijke opvattingen aanvaarden die zijn uiteengezet in de Essenties van de Vrij-Katholieke Kerk. Deze overtuiging leert het bestaan van God, die zich openbaart als scheppende Drievuldigheid; dat de mens, geschapen naar het beeld van Gods Eeuwigheid, deel heeft aan het goddelijke Leven en de goddelijke Aard en
voorbestemd is om eens de verheerlijkte staat van volmaaktheid te bereiken. De mens evolueert door opeenvolgende aardse levens (reïncarnaties), waarin hij ervaring opdoet volgens de volmaakte goddelijke wet van absolute gerechtigheid (de wet van oorzaak en gevolg of karma). Ieder mens zal onvermijdelijk de vruchten oogsten van al zijn gedachten, gevoelens en gedragingen, goed of slecht, leven na leven. De dood wordt gevolgd door een overgangstijd waar de ziel zich bevrijdt van elke drang naar kwaad en dan de beloning oogst van haar goede daden in een hemel van gelukzaligheid. Wanneer zij zich uiteindelijk bewust wordt van de noodzaak meer aardse ervaring op te doen om verder te kunnen evolueren naar het einddoel van volmaaktheid, incarneert zij weer. Haar nieuwe lichaam en de nieuwe levensomstandigheden weerspiegelen dan wat zij verworven en geleerd heeft in voorgaande levens.

Religieuze zienswijze

De Vrij-Katholieke Kerk is van oordeel dat Christus de Christelijke godsdienst niet heeft willen stichten om daarmee vroegere godsdiensten te willen veroordelen, maar om nieuwe aansporing te geven aan de zich ontplooïende mensheid, in het bijzonder voor een grotere verwerkelijking van onderlinge broederschap en wederzijdse verantwoordelijkheid. Hij stelde Zijn sacramenten in om daardoor vollediger en rechtstreeks hulp en inspiratie aan de mensheid te kunnen geven. De kerk is van mening dat door de viering van de H. Eucharistie, waaraan van ganser harte door priester en gemeente wordt deelgenomen in een geest van vreugde en blijdschap, een overweldigende golf van belevendiging en begeestering zich over de gehele gemeenschap uitstorten. Gelovend dat de Heer dit aspect van de Eucharistieviering benadrukt wenst te zien voor zijn werk in brede zin, heeft de Vrij-Katholieke Kerk het tot één van de voornaamste doeleinden van haar eredienst gemaakt.

De H. Eucharistie

Met dit doel voor ogen werd de liturgie van de H. Mis (en overige diensten) herzien, waardoor alle uitdrukkingen van vrees en veronderstelde goddelijke toorn werden verwijderd, evenals alle beelden van God, die tegengesteld waren aan hetgeen Jezus ons leerde over Zijn liefdevolle Vader. De Vrij-Katholieke eredienst is er één van hoop, vreugde, en blijdschap, tot uitdrukking gebracht door priester en gemeente in hoogkerkelijke riten. De kerk gelooft in de leer van de transsubstantiatie, d.w.z. dat in de handeling van de consecratie de aard van het innerlijke leven of de ´substantie´ van brood en wijn vervangen worden door het Licht van de H. Drie-eenheid, terwijl toch de uiterlijke stoffelijke vorm van het brood en de wijn ongewijzigd blijft. Het Licht van de H. Drie-eenheid, tegenwoordig in Brood en Wijn, doorstraalt het wezen van iedere communicant, belevendigt zijn geestelijke aard en maakt hem voor een wijle tot een glanzend spiritueel licht onder de mensen. Waar het H. Sacrament wordt bewaard, blijft de uitstraling over de hele wereld eromheen schijnen. Menigeen kan deze invloed voelen bij het binnentreden van een kerk waar de H. Hostie wordt bewaard in het tabernakel.
verder verder terug terug
Copyright © Vrij-Katholieke Kerk in Nederland. Alle rechten voorbehouden. Lees onze disclaimer en het Privacy statement